UUSI DISCOVERY: UUDISTUNEET VOIMALINJAT, KÄYTÄNNÖLLISYYS JA LUOKKANSA PARAS VETOKYKY TEKEVÄT UUDESTA DISCOVERYSTÄ KOKO PERHEEN SUOSIKIN

NOPEAMPI, ÄLYKKÄÄMPI JA PAREMMIN YHDISTETTY: UUDESSA PIVI PRO-VIIHDEJÄRJESTELMÄSSÄ ON SUURI 11.4” HD NÄYTTÖ JA SE TUKEE VERKON YLI TAPAHTUVIA SOFTWARE-OVER-THE-AIR PÄIVITYKSIÄ

Uusi Discovery yhdistää korkealaatuisen muotoilun monikäyttöiseen ja älykkäisiin sisätiloihin, jotka henkivät Land Roverin SUV-malleja yli 30 vuotta kuvannutta perheseikkailuhenkeä. Viimeisen sukupolven voimakkaat ja tehokkaat kuusisylinterit Ingenium bensiini ja diesel moottorit, kehittynyt Pivi Pro-viihdejärjestelmä yhdistettynä käytännöllisyyteen ja mukavuuteen, Uusi Discovery on edelleen 7-istuimisten premium- SUV-mallien aatelia.

Uusi Discovery ja sen alustana toimiva Land Roverin uusi sähköinen malliarkkitehtuuri (Electrical Vehicle Architecture, EVA 2.0) pitkälle kehittyneine teknologioineen henkii hienostuneisuutta, haluttavuutta ja tehokkuutta maastoajo-ominaisuuksia ja luokkansa parasta vetokykyä unohtamatta. Päivittynyt Terrain Response 2-järjestelmä ja verkon yli tapahtuvat Software-Over-The-Air (SOTA)-päivitykset nostavat Discoveryn aivan uudelle tasolle.

Prof. Gerry McGovern, vastaava luova johtaja, Jaguar Land Roverilta, toteaa:” Uudessa Discoveryssa on kauniit mittasuhteet ja se on hienostunut premium-luokan SUV. Tämän viehättävän ja monikäyttöisen auton jokainen yksityiskohta on loppuunasti hiottu. Tämä edelleen korostaa Discoveryn luonteikasta muotoilua ja todella monikäyttöisiä sisätiloja varmistaen, että uusi Discovery vahvistaa asemiaan maailman monikäyttöisimpina ja perheystävällisenä ison luokan SUV-mallina maailmassa.”

HIENOSTUNUT MUOTOILU

Tunnistettava muotokieli ja huippuunsahiotut mittasuhteet juhlistavat Discoveryn yli kolmevuosikymmentä hiottua muotoilua. Discoveryn muotoilun DNA – sisältäen simpukankuoren muotoisen konepellin, katon porrastuksen ja voimakkaan C-pilarin- ovat edelleen nähtävissä, mutta uuden Discoveryn rohkea korimuotoilu korostaa auton itsevarmaan olemusta. Uudet täys-LED-ajovalot LED signature -huomiovaloilla ovat aiempaa matalammissa ajovaloyksiköissä antaen autolle tarkoituksenmukaisen ilmeen. Animoidut suuntavilkut edessä ja takana korostavat hienostunutta ilmettä ja korinvärinen etupuskurin ilma-aukot korostavat tämän premium SUV:n tuttua rikkonaista vyötärölinjaa.

YHDISTETTY

Sisätiloissa, uusi Pivi Pro-infotainment-järjestelmä sekä täydellisesti uudelleen muotoilu keskikonsoli 11.4” full HD-kosketusnäytöllä tarjoavat nopean ja älykkään käyttökokemuksen. Yksinkertainen menurakenne sekä pitkälle viety suunnittelu varmistavat että Pivi Pro reagoi käskyihin nopeasti ja vaivattomasti. Järjestelmä toimii tupla-Sim teknologiaa hyväksi käyttäen. Kaksi LTE modeemia mahdollistavat samanaikaisten tehtävien suorittamisen samaan aikaan – kuten esimerkiksi ajantasainen navigointi ja järjestelmän päivitys SOTA-päivitysominaisuutta hyväksi käyttäen.

Matkustajien mukavuutta tukee myös ionisoiva matkustamon ilmanpuhdistin, joka on nyt saatavilla myös PM2.5 hiukkassuodattimella. Se aktiivisesti havannoi auton matkustamoon tulevaa ilmaa, mittaa ilman laatua ja automaattisesti poistaa tehokkaiden filtteriensa avulla allergeenejä ja vaarallisia partikkeleita matkustamon ilmasta.

Mukavuutta lisäävät Land Roverin Click and Go-telineet taulutietokoneille, jotka saa helposti kiinnitettyä etuistuimien taakse. Click and Go-telineissä on myös USB-A latauspistokkeet.

KÄYTÄNNÖLLISYYS

Käytännöllisyys on Discovery tuoteperheen sisimmässä eikä tilava ja älykäs Discovery tee tässä poikkeusta. Lisävarusteena saatava sähkötoiminen sisempi takaluukku pitää tavarat paikoillaan suuressa 2485 litraisessa tavaratilassa (5 istuinta). 7-paikkaisenakin takatilaa on vielä runsaat 250 litraa. Kaikilla matkustajilla on myös 7-paikkaisena oma pistoke sähköisten laitteiden lataamiseen.

Sisätiloissa, Intelligent Seat Fold – älykäs penkkien taittojärjestelmä – antaa kuljettajan helposti vaihtaa ja muuttaa istuinjärjestelmää keskusnäytöltä tai esimerkiksi matkapuhelimesta auton oman sovelluksen kautta. Sovelluksesta auton kulutusta ja sijaintia on myös helppo seuranta.

Takatiloissa, toisen rivin istuimet on uudelleen muotoilu mukavuuden parantamiseksi. Parantunut sivutuki, pidemmät paksummat tyynyosat sekä tarkkaan valikoitu istuimen profiili ovat parantaneet varsinkin istuessa reiden alle tulevaa tukea ja tarjoavat näin matkustajille paremman istuma-asennon. Toisen rivin ilmastoinnin aukot on myös uudelleen sijoitettu B-pilarista keskikonsoliin ilmavirran lisäämiseksi toisen rivin matkustajille. Toisella rivillä matkustajilla on myös omat “hidden-until-lit” ilmastoinnin säätöpainikkeet.

Discoveryyn on myös saatavilla Land Roverin uudistunut toisen sukupolven Activity Key-avainranneke. Uudistuneessa rannkeessa on digitaalinen kosketusnäyttö, kellotaulu ja mahdollisuus lukita ja avata ovet sekä tarvittaessa käynnistää auto.
Uusi Discovery on saatavilla neljässä eri varustetasossa; Discovery, S, SE ja HSE. Lisäksi saatavilla on urheilullisen ilmeen tuova R-Dynamic. Kaikissa malleissa vetokyky on luokkansa parasta – 3500kg.

KEHITTYNEET VOIMALINJAT

Uusi Discovery saapuu markkinoille kolmella eri suoralla kuusisylinterisellä Ingenium moottorilla. Sekä bensiini että dieselmoottoreissa on 48V Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV)-teknologia, joka parantaa auton tehokkuutta, suorituskykyä ja ajettavuutta. Uusien moottoreiden lisäksi Discovery on saatavilla myös nelisylinterisenä P300 Ingenium bensiinimoottorilla.

Kuusisylinterinen moottoriperhe suunniteltiin ja kehitettiin Land Roverin omilla tehtailla. Tämä kehittynyt dieselmoottoriperhe koostuu 249 hv (183 kW) ja 300 PS (221 kW) moottoreista sekä tehokkasta 360 hv (265 kW) moottorista.

• P300: 300PS (221kW), 2.0-litrainen neljäsylinterinen bensiini, 400Nm vääntöä 1,500-4,500rpm
• P360: 360PS (265kW), 3.0- litrainen kuusisylinterinen MHEV bensiini 500Nm vääntöä 1,750-5,000rpm
• D250: 249PS (183kW), 3.0- litrainen kuusisylinterinen MHEV diesel, 570Nm vääntöä 1,250-2,250rpm
• D300: 300PS (221kW), 3.0- litrainen kuusisylinterinen MHEV diesel, 650Nm vääntöä 1,500-2,500rpm

D250 ja D300 kuusisylinteriset Ingeniumit noudattavat vähäkitkaista kevyttä alumiinirakennetta ja ne korvaavat markkinoilla aiemmit olleet SD4 ja SDV6-dieselmoottorit. Älykäs 48V MHEV-kevythybriditeknologia takaa, että uudet moottorit läpäisevät tiukemmatkin päästörajoitukset.

Älykäs järjestelmä kerää ja varastoi jarrutuksen aikana kerääntynyttä energiaa ja käyttää sitä avittamaan moottoria kiihdytyksen yhteydessä, antaen moottorille kuusisylinterin moottorin suorituskyvyn nelisylinterin koneen tehokkuudella.

Uusi älykäs nelivetojärjestelmä parantaa ajonaikaista dynamiikkaa ja pitoa sekä voimalinjan tehokkuutta parantaen näin tehokkuutta ja vähentäen CO2 päästöjä ilman, että vaikutusta Discoveryn maastoajo-ominaisuuksiin.

Vakiovarusteisen ilmajousituksen lisäksi kaikissa malleissa, auto automaattisesti madaltaa ajokorkeutta korkeammissa nopeuksissa ja näin alentaa ilmanvastusta ja parantaa polttoainetehokuutta. Adaptive Dynamics-järjestelmä mukautuvalla iskunvaimennuksella on vakiona kaikissa malleissa. Se tarkkailee auton liikkeitä jopa 500 kertaa sekunnissa ja reagoi ajajan ja olosuhteiden muutoksiin välittömästi taaten tasaisen kyydin.

Ensimmäinen Discovery on nähtävillä Suomessa valikoiduilla jälleenmyyjillä toukokuussa 2021. Uuden Discovery malliston hinnat alkavat 93 234 eurosta.