Mikä on ladattava hybridi (phev) ja miten se toimii?

Ladattavan hybridin, eli plug-in-hybridisähköauton (PHEV) perusmääritelmä on jo nimessä. Tässä ajoneuvotyypissä on polttomoottori- ja sähkökäyttöinen voimansiirto, jonka akkua voidaan ladata, kun se liitetään ulkoiseen virtalähteeseen. Ladattava hybridi toimii maastossa yhtä hyvin kuin diesel- tai bensiinimoottori, ja se on hiljaisempi, taloudellisempi ja ympäristöystävällisempi. Mikä on lataushybridi? Selvitä, missä suhteessa PHEV eroaa muista voimansiirtojärjestelmistä ja miksi sinun kannattaa valita maasturi tai maasturi, jossa on tämä tekniikka.

MITEN LATAUSHYBRIDIN VOIMANSIIRTO TOIMII?

Lataushybridissä sähkömoottori tukee polttomoottoria – aivan kuten kevythybridissä. Tuloksena on suuri teho ja vääntömomentti. Ajokokemus on mukava, sillä hybridijärjestelmä toimii erittäin sulavasti. Kun tieolosuhteet ovat oikeat tai kun kuljettaja vaihtaa EV-tilaan, lataushybridiä voi ajaa hiljaisesti ja päästöttömästi pelkällä sähköllä.

MITEN LATAUSHYBRIDI EROAA MUISTA HYBRIDIAJONEUVOISTA?

Lataushybridi eli Plug-in-hybridi eli PHEV on yksi useista polttomoottori-sähkökäyttöisistä ajoneuvotyypeistä. Mikä erottaa eri tekniikat toisistaan?

MHEV (mild hybrid electric vehicle) on niin sanottu kevythybridi. Tämäntyyppisessä autossa on polttomoottori, joka on pääasiallinen käyttövoiman lähde. Pieni sähkömoottori, johon on integroitu käynnistin-laturi ja lisäakku, toimii tukena käynnistyksen ja kiihdytyksen aikana. Vaikka MHEV:lla ei voi ajaa puhtaasti sähköllä, hybridijärjestelmä pienentää polttoaineenkulutusta ja vähentää hiilidioksidipäästöjä.

HEV (hybrid electric vehicle) on tavallinen hybridi. Polttomoottori toimii yhdessä sähkömoottorin kanssa. Ajaminen yksinomaan sähköautotilassa on mahdollista, mutta vain hyvin lyhyillä matkoilla. Akkuihin varastoidaan energiaa regeneratiivisen jarrutuksen avulla.


Lataushybridi voi myös ottaa energiaa talteen, kun kuljettaja päästää kaasun pois päältä tai aloittaa jarrutuksen. Lataushybrididin erityispiirteenä on kuitenkin se, että akku voidaan ladata samalla tavalla kuin sähköautossa eli kytkemällä se pistorasiaan tai latausasemaan.

Mitä tämä tarjoaa? Lataushybridiajoneuvon toimintasäde on huomattavasti pidempi puhtaasti sähkökäyttöisenä kuin kevythybridi-ajoneuvolla. Pelkällä sähköllä voi kulkea kymmenien kilometrien matkan. Kuinka kauan reittiä voidaan ajaa äänettömästi ja polttoainetta kuluttamatta?

MIKÄ ON LATAUSHYBRIDIAUTON TOIMINTASÄDE?

Lasten kuljettaminen kouluun, työmatkat, ostosten tekeminen kotimatkalla – tyypillinen esimerkki päivittäisestä reitistä. Kuinka pitkä se on? Eurooppalaiset kuljettajat ajavat keskimäärin hieman yli 30 km* päivässä.

Lataushybridillä tämä matka sujuu ekologisesti ja taloudellisesti, sillä polttoaineen kulutus on nolla ja hiilidioksidipäästöt ovat nolla. Lataushybridin toimintasäde EV-tilassa on enemmän kuin riittävä tyypillisiin päivittäisiin matkoihin.

Esimerkki? Range Rover Evoque P300e PHEV -kompaktimaasturilla voi ajaa jopa 62 kilometriä sähköllä. Tinkimättömän Land Rover Defender -maastomallin toimintasäde sähköllä on puolestaan jopa 51 kilometriä. Lataushybridien joukosta erottuu erityisesti uusi Range Rover. Luksusmaasturi on varustettu tehokkaalla akulla, jonka kapasiteetti on jopa 38,2 kWh. Sen toimintasäde EV-tilassa on siten jopa 113 km, mikä on yksi markkinoiden parhaista tuloksista.

LATAUSHYBRIDIEN SUORITUSKYKY

Lisämoottori tarkoittaa lisätehoa ja lisävääntöä. Lataushybridit takaavat siis erinomaisen suorituskyvyn.

Lataushybridiversiot ovat usein malliston tehokkaimpia versioita, kuten Range Rover Evoque P300e lataushybridi. Järjestelmän yhteisteho on 309 hv ja suurin vääntömomentti 540 Nm. Tämä tyylikäs katumaasturi kiihtyy 0-100 km/h 6,4 sekunnissa. Sama järjestelmä on käytössä Discovery Sport P300e:ssä. Tämä 309 hv:n ja 540 Nm:n vääntömomentin omaava lataushybridi kiihtyy 100 km/h nopeuteen 6,6 s:ssa. Avantgardistinen Range Rover Velar -lataushybridi on suorituskyvyltään urheilullisen siluettinsa veroinen. 404 hv, 640 Nm, kiihtyvyys 0-100 km/h 5,4 s – nämä ovat P400e-version parametrit.




Range Roverista, Land Rover -merkin huippumallista, on saatavilla kaksi lataushybridiversiota. P440e:n teho on 440 hv ja 620 Nm, ja se saavuttaa nopeuden 100 km/h 6 sekunnissa. P510e-vaihtoehto on lataushybridi, jonka teho on 510 hv ja suurin vääntömomentti peräti 700 Nm. P510e-version suurimmalla Range Roverilla kestää vain 5,5 sekuntia 100:aan.

MITEN LADATA PHEV-HYBRIDI?

Lataushybridin akun lataaminen on lähes yhtä helppoa kuin älypuhelimen kytkeminen latausta varten. Lataushybridi voi ottaa virtaa pistorasiasta, kotilaturista tai julkisesta latausasemasta. Kun tilaat ja valitset lisävarusteita autosi, kannattaa myös tilata tehdaskaapelit aiotun lataustavan mukaan.

Puhtaasti sähköllä ajaminen on suhteellisen halpaa, ja latauskustannukset ovat alhaisemmat kuin tankkaaminen.

Land Rover Charging - julkinen lataaminen tehty helpoksi

Land Rover Charging-sovellus ja latausavain taskussasi voit vaivattomasti tunnistautua, ladata ja maksaa millä tahansa 300 000 latauspisteellä, yli 700 operaattorilta ympäri Eurooppaa. Hinnoittelu on kWh-pohjainen ja valittavissa on kolme eri hinnoittelutasoa.

Suomessa palvelusta löytyy tällä hetkellä yli 2 000 latauspistettä yli 1 000 latauspaikassa. Määrä on luonnollisesti nopeassa kasvussa. Lisätietoa landrover.plugsurfing.com

RAJOITTAAKO PHEV-AJO MAASTOKELPOISUUTTA?

Hyvän maastoajoneuvon konepellin alla on oltava diesel- tai suuri bensiinimoottori - tämä väite ei enää päde. Nykyaikainen, taloudellinen ja ympäristöystävällinen lataushybridi toimii maastossa vähintään yhtä hyvin kuin kevythybridi.

Todiste tästä on uusi Land Rover Defender PHEV – legendaarisen maastoautomalliston moderni inkarnaatio. Jopa 900 mm:n kahlaussyvyyden, jopa 37,5°:n lähestymiskulman, jopa 40,0°:n jättökulman ja jopa 27,8°:n ylityskulman ansiosta se pystyy ylittämään useimmat esteet.

Tutustu lannistumattomaan Land Rover Defenderiin

Jopa 3 000 kg:n vetopainon ja 700 kg:n hyötykuorman ansiosta lataushybridi todistaa, että se pystyy menestyksekkäästi toimimaan veto- ja retkikulkuneuvona. 404 hv:n yhdistetty teho ja 640 Nm:n maksimivääntömomentti mahdollistavat Defender P400e PHEV:n kiihtyvyyden 0-100 km/h 5,6 sekunnissa. Kaikki tämä polttoaineenkulutuksen ollessa 2,5-3,1 l/100 km yhdistetyssä syklissä ja CO2-päästöjen ollessa 57-71 g/km.

FAQ

OPEN ALL

MIKÄ ON PHEV?

LATAUTUUKO LATAUSHYBRIDI AJON AIKANA?

VOIKO LATAUSHYBRIDILLÄ AJAA MAASTOSSA?

KANNATTAAKO LATAUSHYBRIDI VALITA JOKAPÄIVÄISEEN AJOON?

KUMPI ON PAREMPI – HYBRIDI VAI LATAUSHYBRIDI?